12 december 2011

Chokladtryffel recept ...så, gott

Hejsan=)
Nu ska Ni få prova på ett busenkelt recept på Lyxigt chokladgodis som smälter i munnen. Chokladtryffel som du kan smaksätta med din egen favoritlikör. jag har hittat receptet på
Kanobra att fixa i ordning och lägga i fina burkar för att ta med sig när man blir bortbjuden...så håll till godo.



ca 25 st
Tid: 1 timme, varav 30 min jobb

Ingredienser:

200 g mörk
blockchoklad1 dl vispgrädde
ev. 2 msk likör t.ex. baileys eller kahlua
ev. 1 msk vaniljsocker
Garnering:
1 ½ msk kakao


Gör så här:
Bryt chokladen i bitar.
Koka upp grädden.

Ta kastrullen från plattan och lägg i chokladen.
Rör om till en jämn smet när chokladen smälter.




Rör ev. ner likör och ev. vaniljsocker beroende på vad du föredrar för smaker.
Häll chokladsmeten i en form eller burk ca 20 x 15 cm.

Låt svalna och stelna i rumstemperatur.
Skär smeten i fyrkanter.

Forma om du vill till kulor.
Häll kakaon i en liten skål.

Rulla sedan bitarna i kakao.
Lägg dem i en burk med lock med smörpapper mellan lagren.

Förvara i kylskåp. Eller ÄT och njut !
Dagens tänkvärda

"Choklad motverkar karies. Tanninerna i chokladen motverkar ett enzym som förorsakar karies och fettet hindrar sockret från att fastna i tänderna. Choklad innehåller dessutom kalcium som stärker tänderna och protein som skyddar kroppens vävnader. Choklad innehåller även fluor."



1 kommentar:

  1. Men så gott! Det ska jag testa -älskar tryffel:)
    Har aldrig prövat att göra de själv, men det här såg ju enkelt ut så då kanske jag törs testa!
    Ha en härlig dag!
    Marianne -Min Lilla Skrubb

    SvaraRadera