14 december 2011

Tomtar på loftet

Skam den som ger sig...jag har lyckats att convertera bilderna från igår, mina älskade tomtar och andra vackra ting.
GAMMAL, GAMMAL VÄN

Tomten (från ordet tomt), tomtegubben eller gårdstomten, är gårdens skyddsväsen i nordisk folktro. Tomten kallas även tomtevätte. I Skåne, Danmark och Norge kallas han företrädesvis nisse.

Tomten var en slags skuggbonde med övernaturliga krafter som såg till att gården hade lycka med sig. Han visade sig ogärna, men beskrivs som en äldre man och mindre än människor (exakt hur liten varierar), ofta med vitt skägg, grå kläder och luva.Han visade sig ogärna, men beskrivs som en äldre man och mindre än människor (exakt hur liten varierar), ofta med vitt skägg, grå kläder och luva.


Som tack för hans arbete gav man tomten en skål gröt. Enligt en senare tradition skulle han vara särskilt förtjust i risgrynsgröt (sötgröt), som därför även kallas tomtegröt.


Tomtar som jag samlat sedan 1997, jag har alla! De köper jag från Pandaklubben.


                               

TOMTEN.
Ursprungligen publicerad i Ny Illustrerad Tidning 1881.
Midvinternattens köld är hård,
stjärnorna gnistra och glimma.
Alla sova i enslig gård
djupt under midnattstimma.
Månen vandrar sin tysta ban,
snön lyser vit på fur och gran,
snön lyser vit på taken.
Endast tomten är vaken.






Julklappstips

"Till din fiende, förlåtelse.
Till en motståndare, tolerans.
Till en vän, ditt hjärta.
 Till en kund, tjänster.
Till alla, barmhärtighet.
 Till varje barn, ett gott exempel.
Till dig själv, respekt."

Oren Arnold

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar